Ja, in principe wel. De kwaliteitsbeoordeling is min of meer gelijk aan die van oppervlaktewater. Maar let op, bij warm weer kan dit binnen uren veranderen! Er zijn dus een paar belangrijke zaken:

Zet het opvangvat uit de zon. In opgewarmd water komen eerder allerlei rottingsprocessen op gang en groeien er eerder algen.

Dek het vat af en laat de toevoerpijp via een nauwsluitend gat binnenkomen. In open vaten valt makkelijk allerlei organisch materiaal, zoals dood blad en takken. Dit gaat rotten en levert ondrinkbaar water. (Denk dus ook aan het gat waardoor het water uit de dakgoot stroomt en plaats eventueel een PVC korfje over dat uitstroomgat) Stilstaand, open water trekt daarnaast ook allerlei muggen aan die er hun eieren in leggen. En nog een reden waarom goed afdekken noodzakelijk is: kleine kinderen kunnen in een grote open ton verdrinken!

Zorg voor een alternatieve drinkwatervoorziening voor het geval de regen uitblijft. Dit heeft meerdere redenen. Om het water na een stortbui wat frisser te krijgen is het fijn als het een dag of wat kan bezinken. In de winter bevriest schoon regenwater vrij snel, waardoor paarden ook droog komen te staan.

Houd het water goed in de gaten. Het helder en kleurloos te zijn en niet stinken. Als er rottend materiaal in zit, stinkt het naar rotte eieren. Laat de ton dan dus leeglopen, maak het schoon en begin opnieuw.

gelezen op de site Horses
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf wáár het valt. In de regenwouden wel, maar in geindustrialiseerde landen is dat anders....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Regenwater is echter geen drinkwater : het bevat diverse verontreinigingen en mag niet gebruikt worden voor het bereiden van voedsel, wassen van groenten of voor de persoonlijke hygiëne, zoals bij baden en douchen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is niet volledig gesteld omdat er heel veel verschillende omstandigheden zijn.
Als je regenwater opvangt en direct drinkt is dat geen probleem, tenzij erg vervuilde omgeving zoals in een eerder antwoord werd vermeld.
Als je het voor eten wilt gebruiken is het aan te raden eerst 10 minuten te koken. Dan zijn alle bacterien verdwenen.
Opvangen en daarna langere tijd bewaren is niet goed.
Ook is het afhankelijk van je eigen gesteldheid en gezondheid. Er zijn nog steeds mensen die van regenwater afhankelijk zijn en dit opvangen en gebruiken. Zelfs water uit stromende beekjes is goed drinkbaar (bergwater). Dat komt uiteindelijk ook van regenwater (of sneeuw wat smelt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja , als je het kookt wel .
xx me
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het opdrinken, maar of het goed voor je is...